Éltes Mátyás Tagiskola története
Az Éltes Mátyás Tagiskola története
Leninvárosban az 1970-es évek végén merült fel az igény, hogy gyógypedagógiai osztályt szervezzenek azoknak az általános iskoláskorú gyermekeknek, akik a tanulmányi kötelezettségüknek nem tudtak eleget tenni az általános iskolai tanterv szerint. 1975-ben került az akkori 5. számú Általános Iskolába Mátrai Károlyné egyetlen gyógypedagógus szakember. Az első tanév után szembesült az iskola azzal a ténnyel, hogy 4-5 igen gyenge képességű, s mellette magatartási gondokkal is küzdő tanuló nem tud megbirkózni az általános iskolai tananyaggal. A gyógypedagógus szakember felismerve a probléma mibenlétét, a gyermekek szakvizsgálatát kérte. Megállapították, hogy a gyermekcsoport oktatása a fogyatékos tanulók tanterve szerint lenne eredményes és célravezető. Így szerveződött meg az első gyógypedagógiai osztály, még 1980-ban 27 fővel. Ezt az időpontot tekinthetjük a kezdetnek. Valójában sosem volt önálló intézmény az ekkor még kisegítő tagozatnak nevezetett iskola, az intézmények 2000-ben bekövetkező nagy összevonásáig a 6. számú Általános Iskolához tartozott szervezetileg, ettől az időponttól kezdve pedig a több célú közös irányítású intézmény tagiskolájaként működik, mint eltérő tantervű tagozat néven, szegregált formában, külön iskolaépületben. Az idők folyamán több épületváltás is szükségessé vált. Később még tovább bővült az intézmény feladata és alaptevékenysége. 2004-ben felvehette az Éltes Mátyás Iskola nevet. A Tiszaújváros Kistérségi Többcélú Társulás 2004. évi létrejöttének következtében a következő településeket foglalta magába: Girincs, Hejőbába, Hejőkeresztúr, Hejőkürt, Hejőpapi, Hejőszalonta, Kesznyéten, Kiscsécs, Nagycsécs, Nemesbikk, Oszlár, Sajóörös, Szakáld, Tiszapalkonya, Tiszaújváros. A társulás meghatározta az Éltes Mátyás Iskola felvételi körzetének kialakítását is. Az enyhén értelmi fogyatékos, valamint a középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók szegregált 1-8. évfolyamos ellátása lett a feladata a térség területére.
Az Éltes Mátyás Iskola bemutatása:
Jelenlegi iskolánk egy kisvárosi iskola, összevont intézmények egyike. Az alaptevékenységünk: a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságok által készített szakértői vélemények alapján történő gyógypedagógiai nevelés-oktatás az intézmény 1-8. évfolyamán. Feladata a sajátos nevelési igényű tanulásban és értelmében akadályozott tanköteles korú tanulók szegregált nevelése – oktatása, 8 évfolyammal működő általános iskola. Tanulói létszámunk a 2017/2018-as tanévben 31 fő. Van egy 1-4. alsós, 6 fős és egy 5-8. 7 fős felsős összevont csoportunk, ahol értelmében sérült, down, autista és halmozottan sérült gyermekek tanulnak. Van egy 1-4 alsós 12 fős és egy felsős 5-8. 6 fős összevont osztályunk, tanulásban akadályozott és autista tanulókkal, tanulóink többsége napközis. A város és vonzáskörzetéből járnak be tanulóink. Többségük nehéz szociális körülmények között élő családok gyermekei. Iskolánkban minden tanuló különleges bánásmódot igényel. Az érvényben lévő új Nemzeti alaptanterv alapján készült kerettantervekre épülő Helyi tanterv szerint folyik az oktatás. A sajátos nevelési igényű gyermekek oktatási irányelvei kiegészülnek helyi programokkal, feladattervekkel. A magatartás, szociális alkalmazkodó készség fejlesztése a nevelő, oktatómunka valamennyi területén fontos feladat. A sérült funkciók helyreállítása, kompenzálása az egészségügyi rehabilitációs fejlesztő órákon történik. Fejlődésük érdekében szervezzük a debreceni Csodakutya Állatasszisztált Terápiás Közhasznú Alapítvány által biztosított terápiás kutyát az állatasszisztált órákra. Nagy segítség a kommunikációs és kapcsolatteremtő készségük fejlesztésében, és oldja a szorongást, feszültséget, hatékonyan erősíti önbizalmukat. Immunerősítő, egészség jobbító hatása miatt alakítottuk ki a sószobát gyermekeinknek. A parajdi kősó használata, klímája aktív időtöltés mellett észrevétlenül fejti ki a sóterápia pozitív hatását. Tanulóink fejlődését 7 fő gyógypedagógus és 3 fő gyógypedagógiai asszisztens munkája alkotja. Szakos ellátottsága 100 %-os. A nevelőmunka eredményességét megalapozza a szakmailag jól felkészült, együttműködő segítő tantestület és az 1999 óta működő Napraforgó Alapítványunk. Azzal a céllal jött létre, hogy támogassa iskolánk középsúlyos és enyhe fokban értelmi fogyatékos, valamint halmozottan sérült, veszélyeztetett hátrányos helyzetű tanulóit. Meghatározó a szülői ház és az iskola egymáshoz való közelítése, jó kapcsolata. Tanulóink gyermek és ifjúságvédelmi ügyében összehangolt munkát végzünk a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központtal, iskolapszichológussal, együttműködünk a város óvodáival, iskoláival szükség szerint szakmai segítséget nyújtunk problémás esetekben. A Városi Rendelőintézet, az iskolaorvos és a védőnő az egészségügyi ellátást színvonalasan biztosítja. Jó a kapcsolatunk a helyi médiával, rendezvényeinkről rendszeresen tudósít. A célok érdekében igyekszünk olyan iskolai légkört teremteni, amelyben felnőtt és a gyermek egyaránt jól érzi magát.